Wednesday, December 31, 2008

Gott Nytt år!






Jag vill önska alla ett riktigt Gott Nytt År! I går var jag och träna på klubben och hade alla tre hundarna med. Vi började med en promenad tillsammans med Maria och Essie. Jag hade Garva och Belina kopplade hela tiden för att träna på att promenera. Här ute är man lite slarvig med koppel och hundarna går jämt lösa. Eye var lös och skulle få leka med Essie... trodde jag ja. Han började med att sätta sig i respekt direkt och sen fick Essan inte gå en meter från flocken. Jag gjorde ett lite tappert försök med att de kunde leka med en pinne tillsammans. Essie sa vov och Eye sa vov-vov och sen var pinnen hans också.


Stackars Essie var mycket tålmodig. Nästa promenad med Eye får gå ut på att han defenitivt inte ska valla andra hundar. Det ska bli spännande.

Efter det så tränade jag lydnad med Garva. Hon har verkligen blivit lyhörd efter att ha haft tummen i ögat på henne ett par veckor. Hon satte inte ner nosen på planen en enda gång:::: Kors i taket. Träningen gick bra. Höger halt börjar bli stadigt. Det har varit lite svårt. Vä halt sitter som en smäck. Fjärrdirigeringen är hopplös med att hon svänger ut rumpan från ligg till sitt. Står breve och det funkar. Står framför och det funkar. Tar ett halvt steg bak och rumpan svänger ut. Blääää.


Det kom upp en himla massa bekanta ansikten och hundar och en del nya hundar. Eye var helt i extas eftersom han inte är så van. Alla hundarna fick sig en utskällning. Fick verkligen jobba på kontakten. På kvällen blev det en hel del klickövningar så vi är bättre förberedda nästa gång. Det förstod han snabbt att när det klickar kommer det godis. Han är snabb på att själv göra om det som gjorde att det klicka.


Det är så härlig att ha en riktig vän som man kan hålla tassen med en stund när man har vaknat.



1 comment:

Anonymous said...

Gott nytt år på er!
Önskar
Nathalie och "TheLook" flocken.